adeline.blogg.se

Je me manques

Kategori: Allmänt

 
Jag hittade en otroligt gullig text på weheartit.com, som säger att man på franska inte direkt säger "jag saknar dig". Istället säger man "tu me manques" vilket översätts nämre till "du saknas från mig".
Det älskar jag. "Du saknas från mig."
Precis som om att du vore en del av mig, som om att du är väsentlig för min existens.
Du är som en lem, eller ett organ, eller blod.
Att jag inte fungerar utan dig.
 
Detta är en av orskerna till att jag älskar franska. Jag önskar att jag hade läst det från början, istället för tyska. Faktum är att det var inte först förrän förra terminen jag "upptäckte" franskan. Jag vaknade upp en morgon och bestämde mig för att anmäla mig till en franska kurs. Det första jag gjorde när jag kom till skolan den morgonen var att gå till receptionen och fråga om det var möjligt, och givetvis var det det. Detta är definitivt bland det mest spontana jag har gjort. Och jag ångrar det inte.
 
C'est parfait. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: