adeline.blogg.se

När minnen hemsöker en

Kategori: Allmänt

Det är frustrerande när någonting man länge har försökt att förtränga ständigt dyker upp på näthinnan. Dessa minnen som inte låter sig försvinna, som gång på gång erinrar om det man allra helst vill förglömma. Man vill gräva ner dem, så djupt det bara går. Det är ingenting allvarligt jag vill glömma bort egentligen, men det tär på mig.

Jag såg en artikel som handlade just om detta - att minnas det man vill minnas, och glömma bort resten. Förra året har forskare genom hjärnavbildningar kunnat bevisa att vi faktiskt kan styra vårt minne på samma sätt som vi kan styra våra motoriska impulser. Man kan tydligen träna bort dessa motoriska impulser och på så sätt ställa in oss på att glömma vad vi helt enkelt inte vill komma ihåg. Det skulle ju kunna vara något, men dock har man inte forskat färdigt inom detta område. Jag får helt enkelt bita ihop och hoppas på att det slutar gnaga på mig...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: